Nu drar vi igång säsongen 09/10!
Försäsongen har dragit igång. Måndag 4/5 inleddes säsongen 09/10 under ledning av Niclas Brinkhammar, som har skrivit på för ytterligare två säsonger. Till sin hjälp får han, precis som den gångna säsongen, Håkan Holm och Henrik Hedin. Nu blir det hårdkörning maj och juni, innan det blir lite vila i juli. Sedan rivstartar det i augusti med träningsläger i Lidköping (7-9/8) och Havets cup i Lysekil (14-16/8). Senare åker laget till en cup i Borlänge (4-6/9) med motstånd från elitserien och div 1. Kontrakt med spelarna i truppen börjar även att signeras och först ut att sätta sin signatur på papperet var Gabriella Skogsberg. Vi kommer att uppdatera truppen efterhand som kontrakten skrivs på.
A-lag
16 maj 2009
0kommentarer
A-lagets träningstider under maj-juni
Med start nu på måndag den 4/5. Må 18.30-20.30 Fys/styrka och individuell handboll Ti 18-20 Fys/styrka och individuell handboll On 18-19.30 Kollektiv styrka To 18-20 Fys/styrka och individuell handboll Lö Individuell Löpning/Styrka
A-lag
28 apr 2009
0kommentarer
Obesegrade på hemmaplan
Skara HF-HK Linne 25-22 (13-13) Målskyttar: Linda Larsson 5, Gabriella Skogsberg 4, Frida Strand 3, Ella Andersson 3, Frida Mörk 3, Hanna Rydehell 2, Malin Brinkhammar 2, Elin Ottosson 2, Malin Albertsson I säsongsavslutningen väntade ett ungdomligt Linne, där ingen spelare är född före 1990. Linne visade direkt från start att de inte hade någon respekt för seriesegrarna. Trots att man från Skaras sida var inställda på att det skulle bli en tuff match och hade betonat vikten av att vara på tårna från första avkast, blev man tagna på sängen av Linnes offensiva kvaliteter. Den som imponerade mest, var högernian Sofia Erlandsson, vars skytte åtminstone inledningsvis firade stora triumfer. Skara lyckades ändå bita ihop och höll jämna steg halvleken igenom trots att det rätta flytet i spelet uteblev. Inför matchen hade Niclas en genomgång av olika kvaliteter han ville se i spelet på planen och tjejerna fick ta varsin punkt och utveckla tankarna kring detta. En av punkterna var att spela för varandra och verkligen uppträda som ett lag. I den andra halvleken fick vi se mer av den varan och än en gång fick ett lag på besök i idrottshallen känna på hur svårt det varit att forcera Skaramuren den här säsongen under första kvarten av andra halvlek. Ett tidigt ryck gav ett överläge på fyra mål, men Linne smög närmare och matchen avgjordes först under de avslutande fem minuterna. Skönt för tjejerna att få avsluta med en seger efter en fantastiskt framgångsrik säsong, där man endast tappat en poäng på hemmaplan. Målsättningen var att tillhöra toppskiktet, men att få motta den trogna hemmapublikens hyllningar som seriesegrare slår det mesta. Efter matchen väntade en välförtjänt segerfest, som varade långt in på småtimmarna. Kvar av säsongen är deltagande i Rödspätte Cup i Fredrikshamn under påskhelgen. Det är ett lag med gott självförtroende som reser dit.
A-lag
23 mar 2009
0kommentarer
DIVISON 1 NÄSTA!
Referat från lagkapten och vice lagkapten. Kvart över tre for Skara HF:s A-lag tillsammans med de trogna supportrarna till Deje. Här väntade ett nytt Bruks med fem raka hemmavinster i bagaget och de var nu inställda på en sjätte. Så blev det inte, Fia meddelade Brinko redan på vägen upp när han ville snacka inför matchen att han inte behövde oroa sig. Skara tog redan från början kommandot och gick enkelt upp till 12-2 ledning med ett otroligt bra försvarsspel och 15-åriga Ellen Wallander i mål. Ellen storspelade hela matchen och tog ansvaret mycket bra i och med Angelicas hjärnskakning från förra matchen mot Trollhättan. Ellen tog chansen och visar att konkurrensen är stor även på målvaktssidan. För att göra det ännu svårare för Brinko kom Sandra in och räddade en straff genom att lura straffläggaren att lobba och tog sen bollen med en hand likt Madde Grundström. Gabriella Skogberg visade i inledningen vägen för de andra i laget med sina tre raka mål. Brinko coachade under matchen ganska friskt och alla tjejerna fick ungefär lika mycket speltid vilket visar vilken bredd Skara HF har. Matchen idag var inte en utav de bästa vi har genomfört, vi gjorde vad vi skulle men inte mer. Det var stundtals ganska osäkert framåt och vi släppte några enkla kontringar bakåt. Nog pratat om den här matchen, nu väntar divison 1!!!!!!!!! När försäsongen startade var det med relativt nytt lag och en ny ledarstab. Vi spelare trodde nog inte att det skulle gå så här bra inför säsongen. Vi har alltid haft siktet högt och i början hade vi nog varit nöjda med en topp 3 placering. Men allt eftersom tiden och träningarna gick insåg vi att vi inte kunde nöja oss med något annat än en seger. Med mycket hårt slit och målmedvetna träningar har vi bara blivit bättre och starkare på det vi gjort hittills. Men resan har bara börjat, nu väntar division 1 för oss. Vi vill tacka alla de som har varit med och hejat fram oss till segern, er hjälp är ovärderlig. Vi hoppas på samma stöttning när vi nästa lördag möter Linne. Denna match precis som efterfesten kommer naturligtvis att gå i Guldtemats tecken! Ett fyrfaldigt leve för seriensegern, HURRA HURRA HURRA HURRA!!! Gabriella Skogsberg 6, Mikaela Skogsberg 4, Frida Strand 4, Malin Brinkhammar 3, Hanna Rydehell 3, Sofia Martinsson 1, Therese Strand 1, Ella Andersson 1, Linda Larsson 1 (straff), Frida Mörk 1 Med Vänliga Hälsningar Mickis å Fia (å Brinko som inte kunde hålla käft) Väl mött Lördagen 21/3 kl 14.00.
A-lag
11 mar 2009
0kommentarer